Archives

A proč? A proč ne?

Včerejší cesta z Nymburka do Ostravy a zpět mě konečně rozhoupala sepsat to, co nosím v hlavě už dlouho. Totiž že chování lidí na silnici je děsný. A vůbec nejde o rychlost…

Každý nějak umí řídit. Někdo líp, někdo hůř. Jednoho to baví, druhý to bere jako nutné zlo. Všichni ale máme něco společné. A to je prostor, ve kterém se pohybujeme a který sdílíme. A nakolik nás média zásobují historkami o pirátech či děsivém stavu silnic, já tvrdím, že problémem nejsou piráti, ale absolutní nedostatek tolerance a ohleduplnosti mezi řidiči samotnými.

Když jsem před X lety začínal řídit, platily na silnici nějaké zvyklosti. Modely chování a situace, které fungovaly nad rámec daných pravidel. Všeobecná solidarita mezi řidiči, jakési “souputnické” sociální cítění. Když někde stála hlídka s radarem, řidiči na sebe blikali. Pokud někdo zastavil s poruchou u krajnice, sem tam někdo přibrzdil a nabídl pomoc. U nehody zastavovali téměř všichni, nebo aspoň prvních pět aut. A ve specifických místech a při určitých situacích se řidiči pouštěli, uhýbali si, dělali prostor.

Obecně se říká, že bezpečí je v počtech. Čím více lidí, tím větší bezpečí. Na silnici to – zdá se – ovšem neplatí. Aut je stále víc, silnice jsou přetížené, a všichni chtějí dojet do cíle. Problém ovšem je, že pokud se vám něco stane, záhy zjistíte, že pravidlo o počtech a množství tak nějak neplatí. Kdy naposledy se vám stalo, že by u vás někdo sám od sebe zastavil, když jste měli problém? Kolik lidí zastaví u nehody a nabídne pomoc? Namísto toho se každý stará o sebe a pokud už se na silnici něco uděje, drtivá většina z nás jen zpomalí, zanadává si v koloně a pak si mobilem vyfotí nehodu či nastalý problém a flákne ho na Facebook s komentářem: “Hele, tenhle kokot mě na půl hodiny zdržel. Debil.”

Co se tady stalo? Proč začala většina lidí naprosto ignorovat situaci kolem sebe a přestala se zajímat o ostatní? Jak jsem psal výše, většina z nás usedá za volant proto, aby dojela do cíle. Vcelku, v rozumném tempu a bezpečně. Málokdo startuje auto s úmyslem se zabít anebo zničit ostatní. Nicméně lhostejnost a totální ignorace většiny lidí za volantem podobné situace vyvolává.

Nechápu, proč člověk jedoucí s vozíkem, mající za sebou kolonu dlouhou 2 kilometry, nemůže zajet někde ke krajnici a ty zoufalce za sebou pustit? Přece když jedu s vozíkem, tak vím, že nebudu moc rychlý a proč bych měl omezovat ostatní, zvlášť pokud vím, že je silnice přeplněná a šancí na bezpečné předjetí moc není?

Stejně tak nechápu, proč – když už neuhne – na široké silnici s masivní krajnicí nemůže podobně pomalejší vozidlo jet u kraje (pokud to dovolují podmínky, nejsou tam překážky apod.), a vyrobit tak místo pro aspoň trochu bezpečné předjetí. Proč?

Když se sem tam bavím s lidmi, kteří nepatří do okruhu podobně smýšlejících, dostávám obvykle tuto odpověď: “A proč bych to měl dělat? Mně je ukradený, co dělají ostatní, já jedu jak můžu, většinou přesně podle předpisů. Když mě někdo chce předjet, ať si poslouží, co já bych se staral a uhýbal? A mám blikat, když vidím policajty? Proboha, jen ať ty piráty chytnou!”

No a jsme u toho. Proč bychom se takhle měli chovat? Proč bychom měli brát ohledy na ostatní? A já se ptám jednoduše – a proč ne? Když už máme infrastrukturu jakou máme, se vším, co k tomu patří, proč si navzájem nevyrobil aspoň trochu přívětivější prostor tam, kde trávíme tolik času?

Tohle totiž vůbec není o předpisech anebo o tom, zda někdo jezdí rychle nebo pomalu. Je to o rozhledu, orientaci a ohledech. Protože pro mě je mnohem horší člověk, který jede přesně devadesát s klapkami na očích, než řidič, který jede třeba rychleji, a dává u toho mnohem větší pozor a využívá prostoru silnice chytře tak, aby jel a nechal jet i ostatní. Za rok totiž těch takzvaných “pirátů”, kteří jedou jako bezmozci, potkám maximálně do dvou až tří kusů. Zato těch ostatních, kteří si jedou “to svoje” bez ohledu na druhé, těch potkám denně desítky či stovky.

Až někde uvidíte policajty s radarem, blikněte na protijedoucí auta, ať jsou na to připravená. Ne třeba kvůli rychlosti, ale třeba proto, že tam spousta lidí může brzdit a tím tam vznikne možné kolizní místo. Stejně tak blikněte na auto, které nesvítí. Pokud máte místo, uhněte těm, kteří předjíždějí, ať už vás anebo v prostisměru. A když budete třeba vy tím předjíždějícím či nesvítícím, poděkujte těm, kteří vám vyšli vstříc a všimli si vás. Je to slušnost.

Zkrátka a dobře – nehrajte jen na svém písečku, ale věnujte se i ostatním. Když se takhle začnete chovat, možná tím ovlivníte další řidiče, kteří si všimnou a začnou se chovat podobně. A třeba si takhle vyrobíme mnohem příjemnější prostor k ježdění, o kterém pak nebudou muset média psát ve svém tradičně tendenčním podání. Protože na silnici nikdy nejde jen o vás, ale jde o všechny.

A pokud se ptáte, proč byste to měli dělat, zopakuji vám jednoduchou odpověď. A proč ne?

Nic vás to nebude stát, vždyť je to svým způsobem investice do budoucna. Aspoň já to tak vnímám.

2 comments

  1. franta

    on

    Je strašně hezké jak dokáže pirát silnic napsat svoji obhajobu. Člověk co jede 90-kou na okresce je člověk z klapkami na očích, je to vlastně debil co dodržuje rychlost, když chce pan KFL upalovat rychle. A bliknou když stojí kliftoni s radarem, aby nevzniklo kolizní místo. Ty si fakt obhájíš všechno. Jasně je důležité všechna předjet , aby jste se v další obci sešli za sebou na semaforu.

  2. KFL

    on

    Clovek jedouci presne podle predpisu je samozrejme v poradku, pokud dava pozor a vnima situaci kolem sebe (nema klapky). To se snad ale nevylucuje s tim, ze muze zaroven vyjit vstric i ostatnim, treba pruzne reagovat na provoz kolem sebe. Nebo?

    Do Ostravy jsem mel na tech 330 km – pro tvoje info – prumer 81 km/h a klidne jsem jel 90 po krajnici, kdyz nekdo spechal a nebylo moc prostoru kolem. Proc bych mu neudelal misto a nezvysil tak plynulost a bezpecnost provozu? Hm?

    K.