Archives

Rychlotest: Lexus GS450h F Sport

Na pár hodin se mi dostal do ruky tenhle sportovní hybrid, tak je škoda o něm nenapsat.

Lexus vnímám jako svébytná auta, která se odlišují mnohými vlastnostmi od běžné konfekce na našich silnicích. Ať už jde o cenu, jakousi auru výjimečnosti danou nepříliš velkým výskytem Lexusu na silnicích anebo zajímavá technická řešení. I když…

GS450h je top model sedanu GS a v mé konfiguraci obsahuje téměř vše. Cenovka tedy atakuje bezmála hranici 2 milionů korun v pořizovací ceně. V autě najdeme kromě 292koňového motoru (3,5l/V6, 215 kW) navigaci, prakticky veškeré prvky v elektrice, systém nočního vidění, audiosystém M. Levinson, parkovací kameru, headup displej atd. atd. Důležitým prvkem je samozřejmě elektromotor, který autu (nejspíš) pomáhá v akceleraci a pohání ho v nižších rychlostech či pomalejší jízdě. Lexus, potažmo pak Toyota, hybridy řeší už dlouho a tudíž se dá usuzovat, že systém montovaný do prémiového sedanu za dvě mega bude vychytaný, chytrý a nevtíravý.

Není.

Jistě, auto po stisku tlačítka oživne a pokud je nabitá baterie, na provozuschopnost vozu vás upozorní pouze symbol elektrického pohonu a rozsvícené budíky. Auto se pak pohybuje výhradně elektricky, což je pocitově zajímavé a v první chvíli to vyvolá záchvat smíchu. Jemné pískání evokuje tramvaje T3 a auto se takřka neslyšně posouvá kupředu, a to až do rychlosti kolem 50 km/h. Za velmi mírné akcelerace. Zatím OK.

Problém tkví jinde a překvapivě tu mluvím o šestiválci, nebo spíše a speciálně o tragické převodovce eCVT. Jakmile totiž v EV režimu (elektřina) přidáte plyn a nutíte auto zrychlovat, nahodí se klasický motor. Je tichounký jedna radost, ale jeho přechod z EV do provozu je prostě… divný. Posunujete se kupředu, přidáte plyn, nahodí se motor a auto sebou škubne a vyrazí kupředu. Pustíte plyn, motor po chviličce chcípne, přidáte, nahodí se. Typicky skákání v zácpě nebo výjezd z podzemních garáží jsou přesně situace, kdy bych za tenhle systém vraždil.

A ještě k převodovce… Pokud něco tohle auto dokonale zabíjí, pak je to právě ona. Auto nabízí čtyři režimy jízdy. Eco, Normal, SportS a SportS+. V obou sportovních konečně na přístrojích vidíte otáčkoměr (jinak ECO-noměr), ovšem na chování převodovky přepínání velký vliv nemá. V prvních režimech funguje jako klasický variátor, ve sportovních potom simuluje řazení. Velmi špatně. Výsledným efektem je, že při sešlápnutí plynu se motor vytočí na 5 tisíc otáček (ve SportS+ na 5,5 tisíce), tam trvale zůstane a auto zrychluje až do chvíle, než plyn pustíte. Pak přijde ke slovu volnoběžka, kdy otáčky spadnou a auto jede setrvačností. Pokud má motor jakoukoli výkonovou špičku nebo zvukový projev, nezažijete ani jedno, protože slyšíte jen tupý hukot šestiválce v pěti tisících. Tečka, nic víc.

Akcelerace je sice plynulá, ale postrádá jakékoli drama nebo charakter. Z výfuků vzadu slyšíte mírný randál, který evokuje, že motor má příjemnou sílu, nicméně ani to nepřekryje tupost a nesmyslnost převodovky. Pokud je eCVT daní za hybridní pohon, pak se ho radši vzdám.

Další kapitolou je potom interiér a jeho ergonomie. Kvalita tlačítek a obrovské obrazovky navigace a informačního systému je, a to volím vhodně slova, strašná, levná a nevkusná. Grafika monitoru připomíná konec 90. let nebo raný začátek milénia, animace, barvy a obecně celý dojem je někde na úrovni počínající éry webdesignu. Při srovnání s displejem a grafikou v aktuálním BMW F10, kde ani není navigace, vypadá Lexus jako chudičký příbuzný z Koreje. A to vůbec nemluvím o centrálním ovladači, který simuluje myš, a jehož chod je vykvedlaný jako po 4 letech intenzivního používání herním maniakem. Proč? Taková škoda.

Tlačítka na středovém panelu jsou levná na pohled, ještě levnější na dotek a jejich chod je dlouhý jako v Escortu z roku ‘90. A ještě horší je to pak u tlačítek pod volantem, která ovládají headup displej, osvětlení a další. Vystouplá tlačítka s kulatými rohy, která jsem naposledy viděl v Civicu v roce ‘96 nebo v Jaguaru S-Type před pár lety. A už tehdy jsem se jim smál.

Mimochodem – headup displej má stejně hnusnou grafiku jako měla před 4 lety Corvette. Zubatou, nevzhlednou a navíc monochromatickou. U auta za 2 míče? To fakt ne.

A ergonomie? Interiér je vcelku srozumitelný a většinu ovladačů najdete na první dobrou. Záhadou mi po celou dobu byla pouze roletka v zadním okně, jejíž tlačítko jsem nemohl najít, ať jsem hledal kdekoli. Nakonec jsem se uchýlil k nalistování manuálu, kde jsem na straně 691 (z 795!) objevil jeho umístění. Pod loketní opěrkou. Opakuji – pod loketní opěrkou. Hned vedle tlačítka na vypnutí/zapnutí parkovacích čidel. WTF?!

A celkově. Lexus není žádný šnek. Jede slušně, akceleruje slušně (ale ne dost slušně na 300 koní), na 200 km/h se dostane relativně záhy a předjíždění je pohodovou záležitostí i při nutnosti prudších zrychlení. Jenže je to jen slušně. Z auta necítíte výkonovou převahu, radost z rychlosti, navíc zcela postrádá jakoukoli složku dramatu či radosti. Totálně sterilní nuda ve své nejčistší podobě.

Za všechno může podle mě ohavná převodovka, která zcela spolehlivě pohřbí jakékoli snahy o rychlou jízdu utlumením motoru a zničením jeho zvukového projevu, o komfortu cukání nemluvě. S autem prakticky nejde jet plynule a svižně zároveň, převodovka nepodrží kvalt, do toho volnoběžka a rázem se dostáváte na tam, kde je domácí půda sportovního GS. K pomalé a úsporné jízdě. V té totiž GS exceluje, protože se všechna negativa téměř vytratí a auto funguje tak, jak ho kdosi vymyslel. Ve chvíli, kdy se rozhodnote využít sportovního přídomku, jde všechno do kytek. Jistě, asi by se dalo “řadit” pádly a jet domněle na krev, ale proč bych to dělal?

Než se pustím do filozofování, musím zmínit ještě spotřebu. Výrobce udává kombinovaný průměr někde kolem 6,9 litru na 100 kilometrů. Když jsem jel včera domů pohodovým tempem v ECO režimu, jel jsem za 9,6. Dnes brzy ráno dravějším stylem (čti brzda/plyn, protože jinak to s eCVT ani nejde!) potom za 10,9 průměr. Na 3,5litr celkem slušná hodnota. Ovšem draze vykoupená.

Když o tom přemýšlím, nedokážu si při jakékoli zmínce o GS vybavit nic jiného, než tu dementní převodovku. Škoda.

A nyní filozofie. Základní marketingovou poučkou je otázka proč. Proč mají uživatelé koupit produkt A? Proč se jim má líbit? Proč ho mají používat? A já se ptám – proč si někdo koupí hybridní GS za 2 mega? PROČ?! Níže jsem vymyslel argumenty:

PROTOŽE:

  • Je to Lexus – kvalitní zpracování, spolehlivost.
  • Je to hybrid! Jezdí dobře za málo benzínu. Jsem Eco!
  • Chci se odlišit od tupého stáda na silnici, co jezdí v nudných autech.
  • Vůbec mě nezajímá řízení ani radost z auta.
  • Lexus se nekrade.

Naštěstí pro mě a bohužel pro Lexus na mě tyhle argumenty neplatí, a hned vysvětlím proč.

PROTOŽE:

  • Je to Lexus.
  • Stojí 2 mega a nenabízí nic z toho, co hledám.
  • Chci auto, který mě bude bavit a které budu řídit rád.
  • Si za 1,5 milionu nakonfiguruju BMW 335i, která sice nebude hybridní a nebude mít obří obrazovku s hnusnou grafikou, a odvětrávaný sedačky a čudlík z Escorta, ale zato pojede v intencích nominálního výkonu, s výborným podvozkem, charakterem a zvukem, a především ho nebude kur*it eCVT převodovka!
    Třeba nebude jezdit za 10 průměr, ale za 11-12 při svižný jízdě, ale než projezdím půl milionu v benzínu…

Takže asi tak. GS450h pro mě bylo enormním zklamáním. Je jedno, zda je na vině převodovka, vnitřní zpracování nebo nevýrazný motor. Nečekal jsem to.

Pár obrázků z telefonu. Rychlocvaky, bez úprav.

lexus_cenik

WP_20130321_001

WP_20130321_004

WP_20130321_006

WP_20130321_007

WP_20130321_008

WP_20130321_009

WP_20130321_010

WP_20130321_011

WP_20130321_012

1 comment

  1. on

    naprosto vystihuje můj pohled na předražené toyoty.. auta exteriérově celkem fajn, i když je v některých pohledech cítit inspirace německou prémií, především bmw. ale ty tragické interiéry! 15 druhů tlačítek s jiným tvarem a fontem, na každém ukazateli teploty, rádia jiný font, někdy i barva podsvětlení a archaický zamykání dveří mechanickou páčkou u kliky dveří (toho se snad paviáni nikdy nezbaví a jsem na to alergický). u tohodle modelu mi ještě chybí takový to klasický bludiště drah voliče převodovky.
    vždycky se dohádáme s členem rodiny, který spoluvlastní autosalon toyota/lexus, jak je toyota klasická paviánská značka splácaná z dílů, který nakoupila někde na tržišti v shenzenu. a to jsem si vzpomněl jak mi říkal člověk, co byl na stáži tehdá v matce toyoty, jak tam měli do šroubku rozmontovaného phaetona.

    ps: potěšila mě zmínka o 335i, kterou aktuálně sedlám :)
    ps2: kvituji s potěšením články o TČ (aktuálně reším voda-vzduch) a o IT instalacích, kterými jsem si nedávno prošel a též mám vše zavřené v racku v garáži a strukturku po domě :)