Archives

Test : BMW 730d (2009)

Hned zpočátku je potřeba uvést na pravou míru záležitost kolem šrámu na kufru velké limuzíny. Opravdu tam při předávce nebyl. Dealer se zmýlil a měl za to, že mluvíme o šrámu na pravém předním blatníku. A tak musím teď počkat, jak se celá záležitost vyvine, popř. kolik mě to bude stát. Inu, uvidíme. A teď k autu.

Co se velkých limuzín týče, jsem od jisté doby fanouškem značky Mercedes-Benz. Jejich S-class je pro mě jakýmsi etalonem třídy, ať už jde o výkony, pohodlí, jízdní komfort, či výbavu na palubě. Logicky tudíž musím při psaní tohohle článku zohlednit porovnání obou aut. Poslední generace S-ka už má nějaké ty roky za sebou, ale pořád si troufnu říct, že…ale počkám ještě.

Když jsem k zaparkované sedmě přišel, hned mě překvapila její velikost. V porovnání s veteránským Cadillacem Eldorado, který stál hned vedle, byla prakticky poloviční, ovšem i tak na běžnou konfekci, kterou člověk potkává denně na silnicích, působila monstrózně. Na rozdíl od S-ka jsem při otevírání dveří nepociťoval žádné rozechvění. První signál. Po usazení do obrovských kožených křesel přišlo rozčarování – jak malé tohle auto je uvnitř?! Když zabouchnete a seřídíte elektrickou sedačku do patřičné polohy, s překvapením zjistíte, že interiér na předních místech nevykazuje žádnou přehršel prostoru. Kokpit je sevřen kolem řidiče a spolujezdce, a přestože je fyzicky místa relativně dost, pocitově působí celý prostor velmi kompaktně. Při pohledu dozadu jsem s ještě větším šokem přišel na to, že si za sebe (a to nesedím nijak daleko od volantu) pohodlně nesednu! A opravdu – po nasednutí do zadních křesel jsem koleny byl opřený o sedadlo řidiče. No páni!
 

Jenže co bych dělal vzadu, mě zajímá především volant a všechno s tím spojené. BMW řady 7 je samozřejmě výkladní skříní technologií. Nevím, jak moc extra výbavy měla moje limuzíná, ale kromě standardních věcí jako automatická převodovka, klimatizace a stabilizační systém, jsem měl k dispozici ještě dynamické bi-xenony s natáčením, automatický asistent světel (aut. přepínání na dálková světla), bezklíčové odemykání/zamykání a startování vozidla, navigační systém s inovovaným ovládáním iDrive, parkovací senzory s couvací kamerou (výtečnou), aktivní radarový tempomat s ovládáním na volantu, systém hlídání jízdy v jízdních pruzích, head-up displej, bluetooth hands-free, vyhřívané a odvětrávané sedačky vpředu i vzadu, oddělenou ventilaci a regulaci teploty vpředu i vzadu, elektrické dovírání dveří, elektrické víko kufru, CD changer a kvalitní audio soustavu. Zapomněl jsem na něco? Asi ne.. Je mi jasné, že příplatkový seznam BMW poskytuje ještě pár dalších věcí navíc, ale to teď není důležité.

Proces nastupování do sedmy také není jen tak. Odemknete, rozsvítí se světla a po otevření dveří vidíte osvětlený nápis BMW na prahu. Budíky nesvítí celé, ale pouze obrysy. Volant je zvednutý pro snazší nástup. Jakmile nasednete, rozsvítí se ciferníky celé barvou, která je ovlivněna světlem venku. Za tmy oranžově, za dne bíle. Zabouchnete dveře, volant sklouzne do uložené polohy. Šlápnete na brzdu a po stisku startovacího tlačítka (klíč stačí mít někde u sebe) se vpředu rozševelí naftový šestiválec. Pokud je potřeba řidiči sdělit jakoukoli důležitou informaci (např. že je venku pod 3 stupně), ozve se výborný gong a na všech displejích, včetně head-upu, se objeví tato zpráva. Pak už jen na páce podivného tvaru zvolíte jízdní režim a můžete vyrazit.

Je nutno zmínit couvací kameru. Pracuje na stejném principu, jako kamery v jiných limuzínách, a je to super. Na obrazovce vidíte zelený obdélník, který představuje dráhu, kam pojedete, a zároveň dvě červené čáry, které značí maximálně oblouk, kterého můžete zatočením dosáhnout. Jakmile volantem otočíte, zelený obdélník auta se posouvá/kroutí tak, aby vizualizace manévrování byla co nejlepší. Skvěle se s tímhle systémem parkuje. Vidíte, jak se kam vejdete, ale zároveň dokážete zaparkovat k chodníku velmi těsně, aniž byste museli koukat do zrcátek či se řídit (obvykle mylným) odhadem. Fajn vychytávka.

Musím zmínit motor. Měl jsem zpočátku obavy, že třílitrový nafťák bude na velké auto málo. Ale kdepak. Dává celých 180 kW (245 koní) a krouťák něco kolem 600 Nm. Ve spojení se sametovým šestikvaltem funguje naprosto skvostně. Táhne od 1500 otáček až do 4000, přičemž síly má doslova na rozdávání. Jakýkoli předjížděcí manévr nebo zrychlení na dálnici třeba ze 160ti na 200 se odehrává bez větších dramat a v tichosti, pouze velmi rychle a s jemným zatlačením posádky do sedadel. Dlužno říct, že do cca 2500 otáček motor prakticky není slyšet, pouze pod zátěží a nad touto hranici vydává velmi sympatický dravý zvuk, který s naftou nemá (alespoň uvnitř) vůbec nic společného. A to vše, prosím, při průměrné spotřebě 8.4 litru nafty. Dost neuvěřitelné. Věřím tomu, že při troše zvyku na auto a ještě jemnějším zacházení s plynem by se člověk pod osm litrů dostal celkem bez problémů.

BMW odjakživa dělá svoje auta do sportovní noty. A totéž se stalo i u sedmičky. Škoda. Auto je sice skvěle ovladatelné a do zatáček se vrhá na velkou a těžkou limuzínu překvapivě ochotně, na druhé straně je tahle vlastnost vykoupena tvrdým odpružením. Tlačítky vedle řadičky můžete sice nastavovat celkem 4 jízdní režimy, ale moc velký rozdíl v tom není. V porovnání s plavnou, ale přesto skvěle ovladatelnou S-klasou, je to dramatický rozdíl. Obecně vůbec možnost štelování nechápu, pokud auto nemá pneumatický podvozek, kde jsou rozdíly reálně cítit. BMW nabízí možnosti Comfort, Normal a Sport, plus navíc naprosto nepochopitelný režim Sport Plus, který nejenže auto “promění” ve sporťák, ale zároveň ještě povypíná veškerou elektroniku. Proč? Copak někdo někdy se sedmou bude řádit na Nordschleife? Nebo driftovat na Strahově? Napadá mě, že by to mohl být maximálně nějaký “getaway” mód pro bankovní lupiče, ale ti spíš budou používat Ford Transit. Nevím, nechápu. Jakkoli auto nastavíte, na jízdě se to nijak dramaticky neprojeví. A je to velká škoda. Sedmičce chybí konejšivost a ta bezbřehá jistota klidu na všech typech povrchů. Jediným místem, kde vás 7-er ukolébá, je superkvalitní silnice. Tam je naprosto nepřekonatelná.

Na palubě je dostatek hraček, které člověka potěší a zpříjemní celý proces řízení. Radarový tempomat není třeba příliš představovat. Psal jsem o něm v článku u S-class a také u Mondea. V BMW funguje úplně stejně. Tedy drží nastavenou vzdálenost, brzdí, přidává a zastavuje. Je chytrý, co se týče popojíždění v zácpách. Typicky po příjezdu na semafory dobrzdí za autem a nechává si cca 3 metry odstup a popojíždí rychlostí 1 km/h až do chvíle, kdy se rozhodne zastavit. Což oznámí pípnutím. Pokud se auto před čumákem rozjede a sedma je pořád v pohybu (byť jen tím 1 km/h), nemusí člověk dělat nic, tempomat přidá a drží se dál auta před sebou. Pokud zastaví, stačí jen ťuknout do plynu a auto se opět snaží nabrat definovanou rychlost.

Systém kontroly jízdy v jízdních pruzích funguje také a projevuje se po zapnutí tak, že pokud např. na dálnici přejedete z pruhu do pruhu bez blinkru, zavibruje vám v rukách volant. Když blinkr pustíte, nebo do něj alespoň ťuknete, nedělá systém nic. Nedovedu odhadnout, nakolik je tento systém účinný. Předpokládám, že ke své funkci používá kus radarového vybavení, ale to asi není podstatné.

Velmi příjemnou věcí je head-up displej. Promítá se na něj spousta údajů a jako řidič si můžete nastavit, jak vysoko jeho údaje budou a jak moc má svítit. Samozřejmě jde i vypnout. V základním provedení promítá pouze rychlost a varovné údaje auta (např. venkovní teplota pod 3 stupně apod.). Při spuštěné navigaci potom ještě ukazuje směr jízdy a samozřejmě směr k odbočení a naznačení křižovatky, a to včetně vzdálenosti k ní. Systém standardně začíná upozorňovat na odbočku 5 km před ní, čili pokud najedete na dálnici, vidíte pouze šipku rovně a teprve 5 km před odbočkou se vám nad haubnou rozsvítí změna směru a vzdálenost k ní. Zpočátku jsem se bál, že mě oranžové údaje budou za jízdy rušit, ale opak je pravdou. Během pár minut se je naučíte nevnímat a všimnete si až změny, popř. sledujete čísla periferním viděním. Moc fajn záležitost. Vůbec člověk nemusí koukat na budíky.

Systém iDrive doznal dramatických změn a skutečně se v něm člověk zorientuje během několika chvilek. Předchozí verze byla naprosto pekelná i pro mě, IT člověka zvyklého na záludnosti dnešních systémů. Nebyl jsem schopen pořádně nastavit navigaci a pro každou operaci jsem musel zastavit, abych dalších 20 minut zápolil s ovládáním. Teď už ne. Konečně!

Nedostatky? Vím bezpečně o jednom. Volant je příliš tenký a je potažen šustivou kůží, což znamená, že při každém pohybu rukou po věnci vydává ruka neskutečný kravál. A to je v takovém autě naprosto neodpustitelné.

Můj největší problém se sedmičkou byl ovšem její charakter. Jak jsem psal v úvodu, člověk se neubrání porovnání s S-klasou. První hodiny ježdění jsem zkrátka nedovedl přijít na to, co mi na sedmičce nehraje. Přišla mi bezpohlavní, bez projevu, zkrátka jen velké a silné auto plné hraček, bez další přidané hodnoty. Během víkendu jsme najezdili asi 700 km a v sobotu večer, kdy jsem přijel z chalupy, kde jsem byl auto ukázat tatíkovi, jsem měl za to, že limuzíně začínám přicházet na chuť. Dovezla mě 400 km v pohodlí a tichosti, v doprovodu kvalitního audia a pomocných systémů. V neděli jsme s L. vyrazili na menší výlet a pořád jsem měl dojem, že už autu rozumím. Jenže přišlo pondělí, cesta do práce a potom pracovní dny, a další přemýšlení. A opravdu…

BMW 730d je kvalitní, dobře postavené velké a silné auto plné hraček. Tečka. Postrádá ale charakter, auru velkých limuzín, které člověka hýčkají a poskytují mu dojem izolace od okolního světa. Na palubě nechybí nic z toho, co by našinec od auta za 2,5M očekával, ale nefunguje to. Můj pocit z toho je jasný – BMW postavilo kvalitní auto, ale mix sportovního ducha, moderny a zároveň luxusu nejde dost dobře dohromady. Ačkoli má S-class už pár roků na krku, pořád se sedmičkou v mnoha ohledech vymete. Třeba ne motoricky či v elektronických hračkách (byť jsou mnohdy plně srovnatelné), ale pohodlím, vnitřním prostorem a především pak osobností určitě.

V jednom ohled umě ale sedma potěšila. Při ježdění v ní mi došlo, že jsem do podobných aut stále ještě nedospěl, že na to ještě nemám věk. Teď by mi slušel třeba 5-kový kombík :).

No comments